Fotgående (ett evigt projekt)

Har haft så himla mycket att göra i september inom brukshundklubben men nu börjar det lugna ner sig lite :) Vi har tränat en del men inte gått in på djupet och "problemlöst" som jag brukar vilja göra. 

Jag har börjat slarvat med kraven på fotgåendet - vilket leder natuligtvis på att Karin slarvar så jag har fått tillbaka lite dippande med huvudet som hon kan göra när vi startar fotgåendet från sitt. Körde lite påminnelse och sedan blev det mycket bättre :) Jag har också fått in en liten gångstil som är snabbare än mitt normala gående men utan att vi springer, tycker hon får en sån härlig flow vid sidan av mig då :) 
 
Jag har inga krav att hon inte för röra sitt huvud när vi går fot men hon får inte gå och titta rakt fram (= det jag kallar för att hon "dippar med huvud") och sedan titta på mig för att sedan titta rakt fram igen :) Utan fokus ska ligga på mig.
 
Vi har också börjat backat och det har börjat släppt på vänster sida (inte tränat lika mycket på höger). På videon så regnade det ganska rejält men det är så härligt att se att hon inte bryr sig.
 
Fult avslut på filmen men den slutade filma där.. haha
 
Vi har fått in snabbare läggande under gång och hon förstår verkligen förberedelsen innan då hon gärna lägger sig när hon tror att kommandot borde komma (det är ju ett gott tecken men inget vi belönar) =) 
 

Kommentera inlägget här :