Veterinärbesök

Idag åkte vi in till veterinären för jag upplever att Märta har kostiga flytningar och är mer kissnödig än vanligt. Hon har väckt mig vid 06:30 på morgonen och vill ut och kissa, vilket absolut inte är likt henne. Vanligtvis är det jag som väcker henne vid 09:00 och måste locka hon ur sängen med frukost, så ni kan ju tänka er att jag kände på mig att någonting är knas. 

Klockan 10 var vi hos veterinären och eftetsom vi inte hade en vanlig tid utan en akuttid så fick vi vänta lite mer än en timme innan vi fick komma in till ett patientrum. Sköterskan ville kolla på såret och började klappa lite på Märta som la sig ner och visade såret som är något svullet men inget allvarligt. Då sköterskan skulle ta blodprov ville hon ta på den vänstra armen, men tyvärr kom det inget blod så vi skulle testa på andra sidan. Då sträckte Märta fram armen till sköterskan, hon visste vad hon skulle göra <3. 

Sköterskan förklarade att Märta har ett visst ryckte på djursjukhuset, ett väldigt gott sådant. Märta beskrivs som en väldigt lugn och trevlig tjej som man lätt gillar, det värmde verkligen att höra det :) 

Strax efter kom veterinären och klämde och kände på henne, magen kändes mjuk och fin och hon tog ett prov ur slidan och jag fick det stora uppdraget att ta urinprov... med en soppslev. Jag tänkte "det här kommer aldrig gå" eftersom Märta sitter så lågt ned så lillpuppan doppas i snön. Men vi gjorde ett försök och visst fick jag urin i skopan men också en hel del snö. Gick in till sköterskan som gav mig en platt pappskål och så undrade hon om jag kunde få hon att pinka igen. "Inga problem" sa jag och förklarade att Märta-Maj kan pinka på kommando. Då skrattade alla i väntrummet och tyckte det var festligt. Sköterskan sa att det var väldigt duktigt av Märta och att om fler hundar kunde det som kom dit skulle det hjälpa avsevärt. Ut igen med den platta pappskålen i högsta hugg, sa åt Märta att "rasta" och sagt som gjort så satte hon sig och det kom några droppar.

När provsvaren var klar visade det att slid- och urinprovet fanns infektion i och blodprovet visade en sänka på 130. När Märta åkte in för livmoderinflammation var sänkan 200, så det har gått ner men fortfarande väldigt högt. Hur mycket bör en sänka ligga på då? Normalt sett under 10, och då förstår man hur högt det är. Med sänks så visas det om de finns en infektion finns i kroppen. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Kommentera inlägget här :