Moment - lydnad

Tog oss lyxen att boka inomhushallen och tränade lite på lydnadsmomenten :) 
 
Ställande under gång 
Hon gör inte riktigt som jag önskar, med ett markant hoppande och ställande men hon stannar upp och står still, så frågan är om man ska nöja sig eller fila lite mer på det så det blir som jag tänker mig att momentet ska se ut i mitt huvud :) 
 
Bakdelskontroll + backa
Vi har kört backa förut men hon är så otroligt hetsig så när vi ska backa så gör hon det supersnabbt och tappar såklart då position, så vi får göra om och fick tips att påminna om bakdelskontrollen genom att snurra runt på stället och sedan ta ett (till några steg) och belöna när hon följer med. 
 
Det gick väldigt bra så jag ska fortsätta med det och se om det ger resultat :) 
 
Runda kon
Tog och filmade det momentet precis innan vi skulle avsluta, hade kört lite hopp och apportering innan så hon var trött därav avsaknaden av farten som hon brukar ha. Nu ska vi nöta på lite mer så hon verkligen blir säker på vad det är hon ska göra. Jag har lagt in "runda kon" lite spontant innan hon får belöning också så det blir mer som en lek/belöning så hon associerar momentet med hög fart :) 
 

Kommentarer :

#1: Marie von Heijne

Jag tycker att ställandet var apsnyggt, hon frös utan tendens att följa. Jättefina ingångar har hon också, raka och snygga. Jag nöter runda kon men Ila kopplar inte helt, så jag blev sjukt imponerad av Karin. Bra jobbat!

Svar: Tack för dom fina orden 🥰
Karins matte, Jennie

skriven

Kommentera inlägget här :