Fotgående - nu kommer framsteg

Jag har bestämt mig sedan en tid tillbaka att jag vill ha ett fint fotgående, hunden vid sidan tittandes på mig. Att ha Karin vid sidan är inte några problem och inte heller att få hon att titta upp men att få hon att inte släppa blicken har varit svårare.
 
Fått lite tips och det som har hjälpt är fokus vid sidan och döpa det till "watch" för då kan man säga "sch" för att påminna utan att någon behöver höra det (det gäller att vara smart haha). Vi har också tränat på själva tekniken att gå samtidigt som hon håller huvudet uppåt och fokuserar på något. 
 
Det sistnämnda gjorde vi som så att jag hade henne framför mig, tog fram en leksak och hade den i min ena hand i högt läge. Jag backade och hon följde efter och det enda Karin skulle göra var att gå, hålla huvudet högt upp och titta på leksaken och VIPS så fungerade fotgåendet myyycket bättre :D 
 
Inför nästa träning
1) Fortsätt att inte titta på hon
2) Minska på verbal belöning 
3) Märk upp 10 meter 
 
 

Kommentera inlägget här :