Livmoderinflammation

Inatt fick Märta livmoderinflammation. Var fjärde tik som är under 10 år drabbas av livmoderinflammation, så det är ju klart att Märta ska få det.

Vid 21-tiden kräktes Märta upp sin mat, märkligt tänkte jag och började kolla efter mask men hittade inte några. Tog tempen och då låg den på 39.2 grader, vilket är något förhöjt då normaltemp ligger mellan 37.5-39.0. 

Vi gick och la oss i sängen efter kvällspinken och sedan började Märta hoppa ned från sängen (hon ligger annars som en sten och  går inte att väcka. Hon kliver inte upp förrän det är frukost heller) så när Märta-Maj hoppar ner från sängen är hon verkligen dålig. Hon sprang inte mot dörren som hon brukar göra när hon är dålig i magen utan ville bara vara nära.

Detta höll hon på under hela natten, flera gånger i timmen. Jag tog tempen med jämna mellanrum och klockan 03:30 låg tempen på 40,0 graders feber. Jag ringde till veterinären som tyckte vi kunde avvakta lite och se om hon får fler symtom, jag höll med.

45 minuter senare alltså 04:15 ringer jag igen för då har Märtas temp gått upp till 40,4 grader och hon börjar få grummliga flytningar. Vi åker in och 04:45 parkerar jag bilen hos djurkliniken och vi går in och Märta kliver världsvan upp på vågen och den stannar på 24 kg. Veterinären möter upp oss och tycker att Märta känns lite spänd i buken, han tar tempen som nu ligger på 40,6 grader och kollar flytningarna, han säger sedan att han tror till 99% att det är livmoderinflammation. 

Märta får ta blodprov (som visar på bra värden) och göra ett ultraljud. Hon var blixstilla under båda momenten och jag kunde inte vara stoltare. Under ultraljudet såg veterinären att livmodern var lite förstorad och innehöll lite vätska, typ var. Han förklarade att det nödvändigtvis inte betyder att det är bra utan eftersom hon visar sådana tydliga symtom och blivit fort dålig på kort tid vid ett tidigt stadie av livmoderinflammation så ska man ta det på största allvar eftersom om inflammationen blir värre kan hon bli mycket sämre. 

Jag fick skriva på ett papper om information om Märta och fick ett kostnadsförslag på runt 35000 kr. Går allt bra kommer hon att få stanna kvar hos veterinären till lördag förmiddag. När djursköterskan och veterinären skulle ta med Märta in till avdelningen (där matte inte fick vara) vägrade hon följa med och la sig ner, det är min Märta det, oavsett hur sjuk hon är så är hon ändå sig själv. Känns långt tills på lördag <3 

(null)

(null)

(null)

Kommentera inlägget här :